Naše činnost spočívá především:
- e-mailový informační servis pro ŠMP, vedení škol
- pravidelné setkání školních metodiků prevence
- poskytování individuálních konzultací, metodické podpory a provázení pedagogických pracovníků – TU/ŠMP/VP, ŘŠ;
témata: náročné vztahové či kázeňské problémy třídy, projevy konkrétního žáka, preventivní opatření, záškoláctví, projevy šikany, vytvoření preventivního programu školy, pomoc při zpracování grantů a dotací apod. - podpora při výchovných komisích, mimořádných schůzkách s rodiči, případových setkání
- podpora při šetření šikany ve škole
- metodická podpora začínajícím ŠMP
Činnosti metodiků PPP se v rámci vzdělávání pedagogů v oblasti primární prevence rizikového chování zaměřují především na:
- Pravidelná setkávání školních metodiků prevence.
- Vzdělávání celých učitelských sborů v tématech primární prevence (dle nabídky konkrétního pracovníka – viz Nabídka služeb metodika prevence v kontaktních informacích).
- Realizaci otevřených seminářů pro pedagogy v tématech primární prevence (dle nabídky konkrétního pracovníka – viz Nabídka služeb metodika prevence v kontaktních informacích).
- Práce v malé skupině pedagogických pracovníků zacílená na aktuální téma. Různá zaměření: práce s konkrétní třídou, podpora vedení třídnických hodin, sdílení, plán individuální práce s žákem/třídou, případové setkání.
Témata nabízených seminářů:
- Preventivní program školy
- Třída plná pohody – podpora vedení třídnických hodin a osobnostně sociálního rozvoje na 1. stupni ZŠ
- Jak mít vliv – vedení třídnických hodin
- Jak na adaptační program
- Práce s nekázní
- Komunitní kruhy a reflexe
- IVýP: individuální práce se žákem
- Třídní pravidla
- Šetření šikany a následná opatření
- Interaktivní hry do třídy
- Nízké lanové překážky
- Týmové a zážitkové aktivity
- Koheze pedagogického sboru
- Systematický rozvoj školního klimatu
- Mapování vztahů a nestandardizovaná sociometrie
- Jak na adaptační program
- Projekty? Ano!
- Kyberšikana
- Šikana
- Kazuistický seminář
- seminář „na klíč“ dle potřeb školy
V tuto chvíli nenabízíme žádné na pevno termínově stanovené semináře. V případě zájmu o nějaký seminář oslovte svého metodika v poradně.
Intervenční programy jsou nejčastěji zaměřené na ovlivnění sociálního klimatu ve třídě. Cílem je nastartovat procesy dovolující dobrému jádru kolektivu prosadit se a záměrně ovlivňovat dění ve třídě. Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy, předcházet tak šikaně (jejím projevům, stádiím a formám) a napomoci rizikovým jedincům rozvíjet sociální a komunikační dovednosti.
Činnosti vychází z principů zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy. Cílem poradenské služby je pomáhat třídnímu učiteli najít zdroje třídy pro řešení situace a navrhnout další vhodný pedagogický postup práce se třídou. Metodik prevence PPP vždy vychází z odborného posouzení momentální situace a dle výstupů volí vhodné metody práce.
Postupy/metody:
- náslechy v hodinách
- pozorování
- diskuze, práce v komunitním kruhu
- kombinace sociometrických dotazníků
- projektivní techniky
- psychosociální hry
- skupinové i individuální rozhovory s žáky
- metodická podpora pedagogů (konzultace s TU, ŠMP, podpora užšího pedagogického týmu, účast na pedagogické radě…)
- konzultace s rodiči
- účast na třídním aktivu
Podmínky pro realizaci:
Rozsah:
Optimální trvání a rozsah služby nelze přesně stanovit, metodik jej stanovuje vždy s maximálním ohledem na prospěch třídního kolektivu. Obvyklá práce s třídním kolektivem obnáší minimálně 2 a maximálně 8 setkání po dvou až třech vyučovacích hodinách.
Prostor:
Program se realizuje v prostorách školy ve třídě, kde lze utvořit komunitní kruh.
Součinnost školy:
TU:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Zajistí informované souhlasy zákonných zástupců se službou PPP Plzeň (Informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby při preventivní/intervenční práci se školním kolektivem).
- Vytvoří si prostor a čas na průběžné konzultace (krátká konzultace před vstupem lektora v rozsahu cca 10–20 min, konzultace po programu cca 10–45 min).
- Je přítomen po celou dobu práce se třídou, aktivně se podílí na realizaci programu (zapojuje se do diskuze, navazuje na dílčí část programu, realizuje doporučená opatření…).
- Průběžně spolupracuje s ostatními pedagogy a ŠPP dle potřeb aktuální situace.
- Průběžně informuje rodiče žáků o realizovaných krocích v rámci intervenční práce.
- Účastní se závěrečné konzultace s vedením školy a ŠPP k výstupům a doporučením intervenčního programu.
ŠMP:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Seznámí s realizací programu vedení školy.
- Průběžně podporuje TU, podílí se na realizaci doporučení (je přítomen u náročnějších konzultací s žáky/zákonnými zástupci/pedagogy).
- Účastní se závěrečné konzultace s vedením školy a TU k výstupům a doporučením intervenčního programu.
Vedení školy/ŘŠ:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Vytváří podmínky TU pro práci se třídou a konzultace s metodikem prevence PPP.
- Účastní se závěrečné konzultace s TU a ŠMP k výstupům a doporučením intervenčního programu.
- Seznamuje pedagogy s průběhem/výstupy intervenčního programu. Deleguje úkoly pedagogům dle doporučení.
Co pro školu může z práce vyplynout:
- potřeba zavedení třídnických hodin
- supervize pro pedagogy
- potřeba práce s celým pedagogickým sborem
- vytvoření IVýPu
- individuální terapie pro žáka
- kontaktování a spolupráce s návaznou sítí (OSPOD, NNO, psycholog, psychiatr, Policie...)
Práva školy při poskytování služby:
- Škola může intervenci kdykoliv ukončit.
- TU má právo zastavit/ukončit/pozměnit jakoukoliv dílčí aktivitu, metodu práce.
- Škola má právo na informace získané z průběžné diagnostiky třídy, výstupy z intervenčního programu.
- Škola má právo podat stížnost na postup pracovníka PPP vedení PPP Plzeň.
Práva a povinnosti PPP při poskytování služby:
- PPP nakládá s informacemi z intervenčního programu jako s důvěrným osobním materiálem s cílem maximálního prospěchu pro třídu.
- PPP má právo změnit poskytovanou službu dle aktuálního stavu situace.
CO JE CÍLEM
Cílem preventivních programů je předání znalostí, dovedností a postojů podporujících zdravý životní styl. Podpořit žáky v tom, aby tyto znalosti, dovednosti a postoje dokázali uplatnit ve svém chování nejen v průběhu realizace programu, ale také v běžném životě. Seznámit žáky s možnostmi řešení náročných situací včetně možností, kde hledat pomoc, kam a na koho se obrátit.
Preventivní programy poskytované metodiky prevence PPP mají za cíl poskytnout žáků možnost něco se o sobě dozvědět, zlepšit svou schopnost komunikovat s okolím (i sami se sebou) a napomoci ujasnit si některé hodnoty a postoje k rizikovému chování.
Programy se věnují zejména těmto tématům:
- rozvoj sociálních a komunikačních dovedností
- rozvoj sebepojetí, podpora zdravé sebeúcty a sebepoznání
- nácvik řešení konfliktních situací v dětském kolektivu
- řešení náročných životních situací
- programy zaměřené na jednotlivé typy rizikového chování: šikana, kyberšikana, partnerské vztahy a sex, návykové látky a kouření apod.
- zmapování volnočasových aktivit cílové skupiny
- programy zaměřené na rozvoj spolupráce mezi žáky a učiteli
Specifickou programovou nabídku vašeho metodika prevence najdete zde:
JAK PROGRAMY PROBÍHAJÍ
- Programy probíhají interaktivní formou, postavenou na principech zážitkové pedagogiky a dbají na emocionální a intelektovou zralost účastníků. Žáci pracují společně, ve skupinách i individuálně, velká část programu je věnována společné diskuzi.
- Lze je zařadit do běžné výuky v předmětech, kde je probírána problematika rizikového chování a jiných negativních jevů ve společnosti.
- Programy jsou určeny pro běžné třídní kolektivy, které nevykazují zvýšenou míru výskytu rizikového chování.
- Program je realizován přímo ve škole, blok prevence trvá většinou 2–3 vyučovací hodiny, u programu je přítomen pedagog (TU nebo pedagog, který dané téma vyučuje ve svých hodinách).
Pozn. Vzhledem ke kapacitním možnostem pracovníků je realizace preventivních programů omezená a odvíjí se od aktuální poptávky po intervenčních programech, které jsou vždy prioritou.