Intervenční programy jsou nejčastěji zaměřené na ovlivnění sociálního klimatu ve třídě. Cílem je nastartovat procesy dovolující dobrému jádru kolektivu prosadit se a záměrně ovlivňovat dění ve třídě. Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy, předcházet tak šikaně (jejím projevům, stádiím a formám) a napomoci rizikovým jedincům rozvíjet sociální a komunikační dovednosti.
Činnosti vychází z principů zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy. Cílem poradenské služby je pomáhat třídnímu učiteli najít zdroje třídy pro řešení situace a navrhnout další vhodný pedagogický postup práce se třídou. Metodik prevence PPP vždy vychází z odborného posouzení momentální situace a dle výstupů volí vhodné metody práce.
Postupy/metody:
- náslechy v hodinách
- pozorování
- diskuze, práce v komunitním kruhu
- kombinace sociometrických dotazníků
- projektivní techniky
- psychosociální hry
- skupinové i individuální rozhovory s žáky
- metodická podpora pedagogů (konzultace s TU, ŠMP, podpora užšího pedagogického týmu, účast na pedagogické radě…)
- konzultace s rodiči
- účast na třídním aktivu
Podmínky pro realizaci:
Rozsah:
Optimální trvání a rozsah služby nelze přesně stanovit, metodik jej stanovuje vždy s maximálním ohledem na prospěch třídního kolektivu. Obvyklá práce s třídním kolektivem obnáší minimálně 2 a maximálně 8 setkání po dvou až třech vyučovacích hodinách.
Prostor:
Program se realizuje v prostorách školy ve třídě, kde lze utvořit komunitní kruh.
Součinnost školy:
TU:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Zajistí informované souhlasy zákonných zástupců se službou PPP Plzeň (Informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby při preventivní/intervenční práci se školním kolektivem).
- Vytvoří si prostor a čas na průběžné konzultace (krátká konzultace před vstupem lektora v rozsahu cca 10–20 min, konzultace po programu cca 10–45 min).
- Je přítomen po celou dobu práce se třídou, aktivně se podílí na realizaci programu (zapojuje se do diskuze, navazuje na dílčí část programu, realizuje doporučená opatření…).
- Průběžně spolupracuje s ostatními pedagogy a ŠPP dle potřeb aktuální situace.
- Průběžně informuje rodiče žáků o realizovaných krocích v rámci intervenční práce.
- Účastní se závěrečné konzultace s vedením školy a ŠPP k výstupům a doporučením intervenčního programu.
ŠMP:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Seznámí s realizací programu vedení školy.
- Průběžně podporuje TU, podílí se na realizaci doporučení (je přítomen u náročnějších konzultací s žáky/zákonnými zástupci/pedagogy).
- Účastní se závěrečné konzultace s vedením školy a TU k výstupům a doporučením intervenčního programu.
Vedení školy/ŘŠ:
- Je přítomen u vstupní konzultace a tvorby zakázky.
- Vytváří podmínky TU pro práci se třídou a konzultace s metodikem prevence PPP.
- Účastní se závěrečné konzultace s TU a ŠMP k výstupům a doporučením intervenčního programu.
- Seznamuje pedagogy s průběhem/výstupy intervenčního programu. Deleguje úkoly pedagogům dle doporučení.
Co pro školu může z práce vyplynout:
- potřeba zavedení třídnických hodin
- supervize pro pedagogy
- potřeba práce s celým pedagogickým sborem
- vytvoření IVýPu
- individuální terapie pro žáka
- kontaktování a spolupráce s návaznou sítí (OSPOD, NNO, psycholog, psychiatr, Policie...)
Práva školy při poskytování služby:
- Škola může intervenci kdykoliv ukončit.
- TU má právo zastavit/ukončit/pozměnit jakoukoliv dílčí aktivitu, metodu práce.
- Škola má právo na informace získané z průběžné diagnostiky třídy, výstupy z intervenčního programu.
- Škola má právo podat stížnost na postup pracovníka PPP vedení PPP Plzeň.
Práva a povinnosti PPP při poskytování služby:
- PPP nakládá s informacemi z intervenčního programu jako s důvěrným osobním materiálem s cílem maximálního prospěchu pro třídu.
- PPP má právo změnit poskytovanou službu dle aktuálního stavu situace.