Inspirativní videa nebo podcasty:
Kde je hranice trestání dětí? Radio, ČRo Hradec Králové – Radiofórum, 2013.
Nemám čas na své dítě – PhDr. Ivan J. Skalík. Radio, ČRo Region – Karambol, 2012.
Mami, zastav se! TV, Česká televize – Rodina a já, 2011.
Jak děti trestat a neublížit. Radio, ČRo 6 – Zaostřeno na občana, 2008.
Kolik času rodičů potřebují nejmenší děti – PhDr. Jaroslav Šturma. Videozáznam, Nadace Sirius, 2013.
Lze vychovávat děti bez trestání? – Václav Mertin. Videozáznam, Nadace Sirius, 2014.
Co je trest a co už týrání. TV, Česká televize – Tykadlo, 2012.
Podpoře rodin zasažených násilím v rodinách se věnuje Centrum LOCIKA. Zde najdete postupy okamžité pomoci, kontakty, podporu rodinám, ale i vzdělávací kurzy, infografiky a další. Věci, které se od nás děti učí, i když si to neuvědomujeme (centrumlocika.cz).
Schopnost dětí uvědomit si svou situaci nebo ji dokonce dokázat změnit je velmi omezená. Klíčová je proto znalost a všímavost nás rodičů, pedagogů a dalších blízkých k varovným signálům, jeho včasné zachycení a navázání dítěte, dospělých na odbornou pomoc – viz. Kontakty.
Děti a jejich problémy II. (sborník studií) - dílčí část publikace je věnována Syndromu CAN a sexuálnímu zneužívání – podobě, příčinám, pomoci/terapii a kontaktům na některá zařízení.
O sexuálním zneužívání dítěte se můžete dozvědět více na webových stránkách organizace Šance dětem: Mýty a fakta o sexuálním zneužívání dětí.
LINKA PRO RODINU A ŠKOLU
tel: 116 000 + Chat
email:
web: www.linkaztracenedite.cz
Linka pro pedagogy, rodiče, vychovatele, sociální pracovníky. Anonymně, zdarma, nonstop. Oproti lince bezpečí má větší přesah do napojení klienta s OSPOD, odborníky, kontaktují rodiče, podporují – ověřují návaznou spolupráci.
LINKA BEZPEČÍ
telefon: 116 111
e-mail:
web: www.linkabezpeci.cz
Je možné využít například ještě možnost chatu na tomto odkazu.
LINKA POMOCI RODIČŮM
telefon: 606 021 021
email:
web: www.rodicovskalinka.cz
Bezplatná celostátní, anonymní linka pro děti a mládež (a rodiče) v krizových životních situacích, otevřena 24 hodin denně, včetně nedělí a svátků.
KONTAKTY NA JEDNOTLIVÁ PRACOVIŠTĚ ORGÁNU SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DÍTĚTE
Web: www.ospod.cz/volna-sekce-1/kontaktujte-vas-ospod/plzensky-kraj/
CENTRUM LOCIKA
telefon: 734 441 233
email:
web: www.centrumlocika.cz
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA – oblastní metodici prevence
web s kontakty: www.pepor-plzen.cz/primarni-prevence/oblastni-metodici-ppp
Metodické vedení a podpora učitelů, ŠMP rodičů, žáků. Primární prevence, intervence - práce se třídami.
DIAKONIE ZÁPAD - PLUS: krizová ambulantní pomoc
Reslova 12, Plzeň 301 00, Otevírací doba: cca 8:30 – 17:00
tel: 733 414 421
Email:
web: www.diakoniezapad.cz/sluzby-diakonie-zapad/pro-lidi-v-nouzi/plus-pro-lidi-v-krizove-situaci/
Krizová telefonická, ambulantní i terénní pomoc lidem v obtížné životní situaci. Krizová intervence, krátkodobá podpůrná psychoterapie, poradna pro rodinu a páry, doprovod na služby, úřady, instituce, zprostředkování kontaktu na další odborné služby (psycholog, právník, lékař, pastor).
CPPT, P – CENTRUM
Plachého 6, Plzeň 301 00
tel.: 731 183 394
email:
web: www.cppt.cz
Programy všeobecné primární prevence 1. a 2. st., SŠ a intervence. Metodická podpora pedagogů.
Primární prevence syndromu CAN ve školách znamená široce koncipované osvětové edukativní působení, předávání informací o protiprávnosti zneužívání dětí, dobrých příkladů řešení a nabídky pomoci/odborných služeb.
V obecnější a přiměřené podobě je dobré se týrání, zanedbávání dětí věnovat již v MŠ, 1. stupni. Konkrétně spočívá prevence především ve znalosti hranic (tabu zón lidského těla, ale i rizikových situací) a posilování důvěry/schopnosti dětí obrátit se na pedagogy, blízké v případě pochybností, nejistot, obav.
Na 1. a 2. stupni základních škol je nutné vysvětlit dětem, že ke zneužití patří i situace, kdy se ho dospělý vůbec nedotkne, ale přesto mu ubližuje, např. mu ukazuje svoje genitálie, onanuje před ním, nutí ho se dívat na pornografické filmy, časopisy nebo fotografie. Že zneužívání je i to, když dospělý dítěti nabídne peníze za to, že dítě bude k dispozici jinému dospělému pro jeho sexuální potěšení (tím navádí dítě k prostituci). Součástí je i posilování způsobů odmítnutí.
Všeobecná i primární prevence je v kompetenci učitelů: mohou s ní cíleně pracovat v rámci svých předmětů (VkZ, Prvouka, OV, Př, třídnické hodiny).
Podporou prevence syndromu CAN jsou i dlouhodobé preventivní programy pro žáky 1. st. jako Kočičí zahrada, Zipiho nebo Jablíkovy kamarádi, Třída plná pohody, které rozvíjejí právě sociální dovednost dětí, důvěru k učiteli a pracují s tématy jako je tajemství, odpovědnost, osobní bezpečí aj.
Schopnost dětí uvědomit si svou situaci nebo ji dokonce dokázat při týrání změnit je velmi omezená. Klíčová je proto znalost a všímavost pedagogů a dalších blízkých k signálům syndromu CAN, jeho včasné zachycení a navázání dítěte na odbornou pomoc.
Inspirativní jsou také tyto videa nebo podcasty:
Učitelé by měli více odhalovat týrané děti. Pomoci jim má Karta identifikace ohroženého dítěte | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
Mami, zastav se! TV, Česká televize – Rodina a já, 2011.
Jak děti trestat a neublížit. Radio, ČRo 6 – Zaostřeno na občana, 2008.
Kolik času rodičů potřebují nejmenší děti – PhDr. Jaroslav Šturma. Videozáznam, Nadace Sirius, 2013.
Lze vychovávat děti bez trestání? – Václav Mertin. Videozáznam, Nadace Sirius, 2014.
Co je trest a co už týrání. TV, Česká televize – Tykadlo, 2012.
Jde o jakoukoliv formu týrání, zneužívání a zanedbávání dětí. Statistiky uvádějí, že CAN v ČR trpí přibližně 1 – 2 % dětské populace, což představuje 20 – 40 tisíc dětí. Velmi často bývá původcem násilí někdo z rodiny nebo blízkého okolí dítěte, a proto je třeba postupovat odborně a komplexně.
Týrání a zanedbávání také porušuje Zákon o sociálně-právní ochraně dítěte (taxativně vyjmenováno zde: 359/1999 Sb. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí). Každý občan je oprávněn upozornit orgán sociálně-právní ochrany na porušení povinností nebo zneužití rodičovských práv. Specificky školy, jsou pak povinny oznámit pracovníkům OSPOD skutečnosti, které nasvědčují ohrožení dětí.
Schopnost dětí uvědomit si svou situaci nebo ji dokonce dokázat změnit je velmi omezená. Klíčová je proto znalost a všímavost pedagogů a dalších blízkých k varovným signálům, jeho včasné zachycení a navázání dítěte, dospělých na odbornou pomoc – viz. Kontakty.
Děti a jejich problémy II. (sborník studií) - dílčí část publikace je věnována Syndromu CAN a sexuálnímu zneužívání – podobě, příčinám, pomoci/terapii a kontaktům na některá zařízení.
Sexuální zneužívání - publikace se podrobněji věnuje různým formám sexuálního zneužívání, právním hlediskům, terapii a prevenci.
O sexuálním zneužívání dítěte se můžete dozvědět více na webových stránkách organizace Šance dětem: Mýty a fakta o sexuálním zneužívání dětí.
Inspirativní jsou také tyto videa nebo podcasty:
Kde je hranice trestání dětí? Radio, ČRo Hradec Králové – Radiofórum, 2013.
Nemám čas na své dítě – PhDr. Ivan J. Skalík. Radio, ČRo Region – Karambol, 2012.
Mami, zastav se! TV, Česká televize – Rodina a já, 2011.
Jak děti trestat a neublížit. Radio, ČRo 6 – Zaostřeno na občana, 2008.
Kolik času rodičů potřebují nejmenší děti – PhDr. Jaroslav Šturma. Videozáznam, Nadace Sirius, 2013.
Lze vychovávat děti bez trestání? – Václav Mertin. Videozáznam, Nadace Sirius, 2014.
Co je trest a co už týrání. TV, Česká televize – Tykadlo, 2012.
Jde o jakoukoliv formu týrání, zneužívání a zanedbávání dětí (fyzické, psychické, materiální, sexuální aj.). Velmi často bývá původcem násilí někdo z rodiny nebo blízkého okolí dítěte, a proto je třeba postupovat odborně a komplexně. Takové jednání porušuje také Zákon o sociálně-právní ochraně dítěte.
Tématu týrání, zanedbávání dětí a způsobům, jak s ním ve škole pracovat se věnuje metodické doporučení MŠMT.
Krizový plán k tématu naleznete zde: