Projekt plně navazuje a pomáhá realizovat záměry a cíle Dlouhodobého záměru vzdělávání v PK, daných hlavně v kap. II, oddílu A (podpora individuálních vzdělávacích potřeb, integrovaný systém poradenství a zlepšení klimatu ve školách a školských zařízení). Důraz je stále více kladen na intervenční charakter služeb a vzrůstající potřebnost metodiků prevence PPP Plzeň, kteří přímým způsobem pracují s dětmi v "terénu" ve školách.
V otázkách dostatečného uspokojení poptávky ze strany škol ohledně intervenční přímé práce ve školách zůstává PPP v některých lokalitách PK jediným funkčním zařízením. Bohužel není schopná ze svých zdrojů plně pokrýt poptávku škol.
Projekt navyšuje úvazky metodiků prevence PPP Plzeň a adekvátně zajišťuje přímou intervenční práci s žáky (rodiči, pedagogy) v základních a středních školách Plzeňského kraje.
Cílem projektu je realizovat intervenční programy zaměřené na ovlivnění sociálního klimatu ve třídě v rámci celého Plzeňského kraje. Cílem je ve třídě nastartovat procesy dovolující dobrému jádru kolektivu prosadit se a záměrně ovlivňovat dění ve třídě. Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy, předcházet tak šikaně (jejím projevům, stádiím a formám) a napomoci rizikovým jedincům rozvíjet sociální a komunikační dovednosti.
Činnosti vychází z principů zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy. Programy provádí metodici prevence PPP Plzeň po důkladné diagnostice skupinové dynamiky třídy a převažujících skupinových norem a postojů.
V rámci programů jsou využity následující formy intervenční práce se skupinou:
- Diagnostika skupinového klimatu (standardizovaná a nestandardizovaná sociometrie, náslechy, pozorování), práce s výsledky sociometrie.
- Přímá práce se skupinou, jednotlivci a učiteli (diskuze, práce v komunitním kruhu, projektivní techniky, psychosociální hry).
- Případová poradenská činnost.
- Krizová intervence.
- Pravidla a režim skupiny a jednotlivců.
- Spolupráce při vyšetřování šikany a jiného rizikového chování.
- Skupinové i individuální rozhovory s žáky.
- Metodická podpora pedagogů (konzultace s TU, ŠMP, podpora užšího pedagogického týmu, účast na pedagogické radě…).
- Konzultace s rodiči.