Primární prevence užívání návykových látek - závislostí (alkohol, tabák, lehké a tvrdé drogy)
Primární prevence (PP) si klade za cíl odradit od prvního užití drogy nebo aspoň co nejdéle odložit první kontakt s drogou. Specifickým cílem je předcházet zvyšování užívání mezi rizikovou populací.
Primární (proti)drogovou prevenci dělíme na nespecifickou primární prevenci a primární prevenci specifickou.
Nespecifická primární prevence
- zahrnuje veškeré aktivity nemající přímou souvislost např. se zneužíváním návykových látek, šikanou, xenofobií atd.
Specifická primární (proti)drogová prevence
- seznámení s pojmy droga, závislost, typy nelegálních drog
- důraz na věkovou hranici pro užívání legálních drog
- důraz na rizika spojená s užíváním drog (zdravotní, psychická, sociální)
- seznámení s možnými příčinami užívání drog
- vyjasnění vlastního postoje žáků k drogám
- objevit alternativy nedrogových řešení zátěžových situací
Efektivní program primární prevence:
- je soustavný a dlouhodobý
- včasný začátek preventivních aktivit – ideálně už v předškolním věku
- náplní odpovídá věku dítěte, je přiměřený a názorný
- je interaktivní, určený pro menší počet žáků (třídu)
- podporuje aktivní účast cílové skupiny, reaguje na aktuální potřeby cílové skupiny
- je založený na „KAB“ modelu (knowledge, attitudes, behaviour = znalosti, postoje, dovednosti) – orientuje se na kvalitu postojů, rozvoj dovedností a změnu chování.
- bere v úvahu místní specifika
- využívá pozitivní modely – např. peer prvek
- je kontinuální a komplexní, využívá více strategií
- zahrnuje získání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život
- propojuje různé typy prevence a preventivní programy v oblasti RCH (např. spojování legálních i nelegálních návykových látek apod.)
- je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně – praktická i teoretická připravenost odborníků
- počítá s komplikacemi a nabízí možnosti, jak je zvládat
- pozitivní orientace a ukázka konkrétních alternativ
Za efektivní prevenci se považují takové aktivity, které pomáhají žákům odolávat sociálnímu tlaku okolí, zkvalitňují a umožňují komunikaci mezi žáky, napomáhají osvojení a rozvoji sociálních dovedností, umožňují nácvik konstruktivního zvládání konfliktů a zátěžových situací, zvyšují zdravé sebevědomí, sebehodnocení a umění si nastavit reálně dosažitelné cíle apod.
Neúčinná primární prevence:
- pouhé předávání informací
- jednostranné, zjednodušující informace o následcích RCH, přehánění následků
- potlačování diskuse, nezapojování žáků/studentů do aktivit a nerespektování jejich názorů
- zastrašování a triviální přístup: „prostě řekni ne“
- citové apely
- moralizování
- stigmatizování či znevažování osobních postojů žáka/studenta
- jednorázové samostatně realizované akce
- pouhé sledování filmů
- besedy s bývalými uživateli (ex-usery) na základních školách
- testování žáků na přítomnost drogy jako náhražku za kontinuální primární prevenci
- hromadné kulturní či sportovní aktivity nebo návštěva historických a kulturních památek, by měly být pouze doplňkem, na který by měla vždy navazovat diskuse v malých skupinkách