Primární prevence užívání návykových látek - závislostí (alkohol, tabák, lehké a tvrdé drogy)

Primární prevence (PP) si klade za cíl odradit od prvního užití drogy nebo aspoň co nejdéle odložit první kontakt s drogou. Specifickým cílem je předcházet zvyšování užívání mezi rizikovou populací.

Primární (proti)drogovou prevenci dělíme na nespecifickou primární prevenci a primární prevenci specifickou.

Nespecifická primární prevence

  • zahrnuje veškeré aktivity nemající přímou souvislost např. se zneužíváním návykových látek, šikanou, xenofobií atd.

Specifická primární (proti)drogová prevence

  • seznámení s pojmy droga, závislost, typy nelegálních drog
  • důraz na věkovou hranici pro užívání legálních drog
  • důraz na rizika spojená s užíváním drog (zdravotní, psychická, sociální)
  • seznámení s možnými příčinami užívání drog
  • vyjasnění vlastního postoje žáků k drogám
  • objevit alternativy nedrogových řešení zátěžových situací

Efektivní program primární prevence:

  • je soustavný a dlouhodobý
  • včasný začátek preventivních aktivit – ideálně už v předškolním věku
  • náplní odpovídá věku dítěte, je přiměřený a názorný
  • je interaktivní, určený pro menší počet žáků (třídu)
  • podporuje aktivní účast cílové skupiny, reaguje na aktuální potřeby cílové skupiny
  • je založený na „KAB“ modelu (knowledge, attitudes, behaviour = znalosti, postoje, dovednosti) – orientuje se na kvalitu postojů, rozvoj dovedností a změnu chování.
  • bere v úvahu místní specifika
  • využívá pozitivní modely – např. peer prvek
  • je kontinuální a komplexní, využívá více strategií
  • zahrnuje získání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život
  • propojuje různé typy prevence a preventivní programy v oblasti RCH (např. spojování legálních i nelegálních návykových látek apod.)
  • je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně – praktická i teoretická připravenost odborníků
  • počítá s komplikacemi a nabízí možnosti, jak je zvládat
  • pozitivní orientace a ukázka konkrétních alternativ

Za efektivní prevenci se považují takové aktivity, které pomáhají žákům odolávat sociálnímu tlaku okolí, zkvalitňují a umožňují komunikaci mezi žáky, napomáhají osvojení a rozvoji sociálních dovedností, umožňují nácvik konstruktivního zvládání konfliktů a zátěžových situací, zvyšují zdravé sebevědomí, sebehodnocení a umění si nastavit reálně dosažitelné cíle apod.

Neúčinná primární prevence:

  • pouhé předávání informací
  • jednostranné, zjednodušující informace o následcích RCH, přehánění následků
  • potlačování diskuse, nezapojování žáků/studentů do aktivit a nerespektování jejich názorů
  • zastrašování a triviální přístup: „prostě řekni ne“
  • citové apely
  • moralizování
  • stigmatizování či znevažování osobních postojů žáka/studenta
  • jednorázové samostatně realizované akce
  • pouhé sledování filmů
  • besedy s bývalými uživateli (ex-usery) na základních školách
  • testování žáků na přítomnost drogy jako náhražku za kontinuální primární prevenci
  • hromadné kulturní či sportovní aktivity nebo návštěva historických a kulturních památek, by měly být pouze doplňkem, na který by měla vždy navazovat diskuse v malých skupinkách