ABSTRAKCE
myšlenkový proces; vymezení podstatných znaků nebo vlastností od znaků a vlastností nepodstatných
ADAPTACE
přizpůsobení se podmínkám, ve kterých jedinec existuje (schopnost adaptace se odráží v jeho chování a jednání, ve schopnosti tvořit si vztahy k sobě i ostatním)
ADAPTABILITA
schopnost přizpůsobení změně podmínek
ADHD
porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou; projevuje se zvýšenou aktivitou a neklidem, impulzivitou a narušenou pozorností. Dítě se projevuje jako neposedné, neudrží pozornost, přerušuje ostatní apod. S touto poruchou dále souvisí divoké vykonávaní aktivit, problémy se zklidněním po hře, vyrušování, nedočkavost, zbrklost apod.
ADD
porucha pozornosti. Dítě nedokáže udržet pozornost, je neposedné, vnější podněty snadno odvrátí jeho pozornost. Dítě má obtíže s dodržováním instrukcí, bývá roztržité, špatně snáší čekání, přechází od nedokončené činnosti k jiné apod.
AFÁZIE
přechodná nebo trvalá porucha činnosti určitých mozkových center, která se projevuje neschopností rozumět psané nebo mluvené řeči (senzorická afázie) nebo neschopností psát a hovořit (motorická afázie)
AGRAMATISMUS
neschopnost tvořit mluvnicky správné tvary, časovat je a skloňovat, vytvářet ze slov věty. Nesprávné užívání gramatických tvarů a větné skladby.
ANAMNÉZA
zachycení životního průběhu vývoje člověka od početí po sledovanou současnost. Soubor všech údajů a dat před onemocněním nebo problémovým stavem klienta. Psychologická anamnéza zjišťuje vývoj jedince jako celku (osobní, rodinná anamnéza)
ARTIKULACE
výslovnost; vytváření hlásek mluvidly
ASISTENT PEDAGOGA
pedagogický pracovník, který pomáhá žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se zdravotním postižením nebo znevýhodněním) při vyučování. Funkce asistenta pedagoga je zřizována ředitelem školy se souhlasem Krajského úřadu na doporučení školského poradenského zařízení
ASISTENT OSOBNÍ
zajišťuje doprovod dítěte do nebo ze školy. Zřizování této funkce vychází ze zákona o sociálních službách; nejčastěji je zajišťován nestátními neziskovými organizacemi
ASOCIÁLNÍ
společensky nepřizpůsobivý
ASTIGMATISMUS
refrakční oční vada, která je způsobená nepravidelným zakřivením rohovky nebo čočky s nepřesným obrazem pozorovaného objektu na sítnici
AUTISMUS
pervazivní vývojová porucha intelektu, která se projevuje zhoršením vzájemných sociálních interakcí, způsobu komunikace a stereotypně opakujícími se aktivitami
ASPERGERŮV SYNDROM
patří mezi poruchy autistického spektra; vyznačuje se především potížemi v komunikaci a sociálním chování, které jsou v rozporu v celkově dobrým intelektem (u některých jedinců může být až nadprůměrný) a řečovými schopnostmi
BALBUTIES
koktavost; narušení komunikační schopnosti; projevuje se přerušováním plynulosti řeči
BILINGVISMUS
dvojjazyčná výchova
BIOFEEDBACK
jedná se o přístroj či přístrojovou metodu, kde se využívá biologické zpětné vazby za pomoci elektrické energie mozku. Biofeedback je metoda napomáhající odstraňovat poruchy učení a poruchy pozornosti
CAN SYNDROM
syndrom týraného a zneužívaného dítěte (z angl. Child abuse and neglect)
CNS
centrální nervová soustava; skládá se z mozku a prodloužené míchy
DEPISTÁŽ
předběžné vyšetřování, předvýzkum; cílené vyhledávání jedinců s určitým znakem (postižení, onemocnění apod.) za účelem léčby nebo nápravy v raném stádiu, kdy jsou prevence a náprava nejúčinnější
DEPRESE
duševní stav, který je charakteristický smutnou a sklíčenou náladou, celkovým utlumením a zpomalením skoro všech duševních i tělesných procesů
DYSKALKULIE
specifická porucha matematických schopností, porucha počítání. Žáci s touto poruchou mají problémy se základními početními úkony, tj. sčítání, odčítání, násobení a dělení. K problémům může docházet i v oblasti geometrie
DYSLÁLIE
patlavost; vadná výslovnost jedné nebo více hlásek; vývojová porucha výslovnosti hlásek a skupin hlásek
DYSLEXIE
vývojová porucha čtení; postihuje základní znaky čtenářského výkonu – rychlost, správnost, techniku čtení a porozumění čteného textu. Čtení může být pomalé, namáhavé, neplynulé nebo naopak rychlé, překotné, se zvýšenou chybovostí. Typické chyby při čtení: záměna tvarově podobných písmen, přesmykování slabik, vynechávání písmen nebo slov, vynechávání diakritiky nebo špatné použití diakritických znamének
DYSMÚZIE
porucha hudebních schopností
DYSORTOGRAFIE
specifická porucha pravopisu; dítě s touto poruchou mívá problémy zejména při diktátech. Dítě slyší to, co je mu diktováno, ale nedokáže to dokonale rozlišit a napíše slova tak, jak je slyší; tudíž většinou nesprávně. Projevuje se záměnou krátkých a dlouhých samohlásek, tvrdých a měkkých slabik, vynecháváním, přidáváním či zaměňováním písmen
DYSPINXIE
porucha výtvarných schopností
DYSPRAXIE
porucha motoriky; porucha schopnosti vykonávat manuální, složité úkony; nápadná nešikovnost a neobratnost
ECHOLALIE
chorobné opakování slabik, slov, vět nebo zvuků po druhých osobách, většinou bez pochopení obsahu řeči (bez vědomé kontroly)
EMPATIE
schopnost vcítění se; vcítění se do aktuálních prožitků druhých
ENKOPRÉZA
neschopnost udržet stolici; často u těžce slabomyslných osob nebo jako neurotický symptom negativismu, agresivity, strachu a úzkosti
ENURÉZA
pomočování, neschopnost udržet moč (noční pomočování, denní pomočování)
EPILEPSIE
záchvatové onemocnění, které se projevuje křečovitými záchvaty a ztrátou vědomí i s částečným výpadkem paměti
ETOPEDIE
obor speciální pedagogiky zabývající se problematikou osob s poruchami chování, rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí a mládeže s touto poruchou
FOBIE
chorobným, neodůvodněný strach před něčím, zvýšená obava a bázeň (např. z malého prostoru, z lidí apod.)
FOBIE ŠKOLNÍ
chorobný strach ze školy a všeho, co školu představuje (učení, učitelé apod.)
FONIATRIE
lékařský obor zabývající se fyziologií a patologií chorob řeči, hlasu a vad sluchu
GRAFOMOTORIKA
pohybová dovednost v grafické oblasti (písmo, kresba); psychomotorické činnosti, které jedinec vykonává při psaní a kreslení
HANDICAP
znevýhodnění jednoho ve srovnání s jinými
HYPERAKTIVITA
zvýšená aktivita; nadměrné až neproduktivní a neúčelné zvýšení činnosti
HYPOAKTIVITA
snížení až útlum činnosti, ztráta iniciativy
IMPULZIVITA
vznětlivost, neklid s tendencí rychle reagovat; snížená schopnost nebo neschopnost ovládat své vnější a vnitřní projevy
INKLUZE
vyšší stupeň integrace postižených nebo znevýhodněných jedinců do společnosti
INTEGRACE
sjednocení, zařazení postižených a znevýhodněných jedinců do společnosti
INTELEKT
soubor získaných a vrozených rozumových schopností jedince
INTELIGENCE
rozumová schopnost účelně řešit dané problémy na základě chápání vztahů, učit se ze zkušeností nebo se přizpůsobit novým okolnostem
INTERVENCE
systematický zásah do určitého problému s cílem jak jej řešit
JAZYKOVÝ CIT
schopnost používat správně gramatické struktury, využívat možnosti větné stavby, volit vhodné jazykové prostředky podle situace, slovně vyjádřit jemné významové rozdíly nebo citové zabarvení
KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI
poznávací schopnosti jedince (zejména funkce vnímání, zapamatování, představivosti, myšlení a řeči)
KOMPENZACE
vyrovnávání pocitu méněcennosti nepřiměřenou touhou po vyniknutí v jiném směru; aktivní způsob, jímž se člověk vyrovnává s životními problémy
KONCENTRACE
soustředění, udržení pozornosti
LABILITA
kolísavost, nestálost, nevyrovnanost
LATERALITA
nadřazenost párových orgánů a funkcí jedné poloviny těla; přednostní užívání jednoho z párových orgánů
LATERALITA SOUHLASNÁ
celá jedna polovina těla přebírá vedoucí roli (oko, ruka, noha)
LATERALITA ZKŘÍŽENÁ
vedoucí role končetin a oka není stejná (např. levé oko X pravá ruka)
LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE (LMD)
minimální poškození mozkové tkáně projevující se nedostatky ve vnímání a zvýšenou pohyblivostí, psychickou nestabilitou, změnou nálad, impulsivním jednáním, pohybovou neobratností apod.
LOGOPEDIE
obor speciální pedagogiky zabývající se rozvojem, výchovou a vzděláváním osob s poruchami řeči; nápravná diagnostika a terapie poruch řeči a výslovnosti
MENTÁLNÍ RETARDACE
zpomalení nebo opožděnost duševního vývoje jedince
MOTIVACE
záměrné a cílevědomé uvádění motivů k získávání jedince pro určité jednání nebo chování; podnět vedoucí k jednání
MOTORIKA
pohybová schopnost organismu; souhrn všech pohybů lidského těla
MOTORIKA JEMNÁ
zahrnuje aktivitu drobných svalů (při grafických projevech, mluvení, mimika apod.)
MOTORIKA HRUBÁ
zajišťována velkými svalovými skupinami (např. chůze, běh, skoky apod.)
MULTISENZORIÁLNÍ
zapojení více smyslů, např. při osvojování nových znalostí – vidět, slyšet, ohmatat
MUTISMUS
oněmění, útlum řeči při zachování vědomí a stavu příslušných center a řečových aparátů; ztráta řeči např. po silném afektu, úleku aj.
NEGATIVISMUS
negativní přístup nebo postoj jedince ke všemu v jeho okolí, odmítání jakékoliv rady a vlivu od druhých
NEROVNOMĚRNÝ VÝVOJ
vývoj jedince neprobíhá v procesu zrání a socializace rovnoměrně, ale v některé oblasti nebo oblastech se odlišuje od aktuální věkové normy populace
NEUROLOGIE
medicínský obor zabývající se nervovou soustavou
NEUROTIZACE
lehčí neurotický dočasně vyvolaný stav, tento stav je přechodný (např. u dětí vyvolaný nepřiměřenou výchovou, dlouhotrvajícími stresovými situacemi apod.)
NEVERBÁLNÍ
neslovní komunikace (gesta, mimika aj.)
OČNÍ POHYBY
pohyby oka, při kterých se střídají okamžiky klidu (fixace obrazu) s trhanými pohyby vpřed a příležitostně i pohyby zpět
ORGANICITA
soubor drobných psychických nápadností vznikajících na základě lehkého postižení centrální nervové soustavy
OSCILACE
kmitání, kolísání (např. pozornosti)
PERCEPCE
vnímání, chápání (auditivní – sluchové, motorické – pohybové, senzorické – smyslové, vizuální – zrakové vnímání)
PORUCHY CHOVÁNÍ
odchylky v oblasti socializace, jedinec není schopen respektovat normy chování na odpovídající i jeho věku, popř. na úrovni jeho rozumových schopností
POZORNOST
mentální proces, který nám umožňuje monitorovat vnitřní i vnější prostředí a vybírat z něj jen ty podněty, které si v daném okamžiku přejeme či potřebujeme uvědomit. Je to zaměření a soustředění na určité objekty a aktivity, které je ovlivněno emocemi a motivy
PSYCHOMOTORIKA
souhrn pohybových projevů člověka, které jsou odrazem jeho psychického stavu
PSYCHOTERAPIE
způsob řešení určitých problémů psychickou cestou; léčba psychologickými prostředky (např. rozhovor, psychoanalýza apod.)
REEDUKACE
metody, které rozvíjejí nevyvinuté funkce nebo upravují funkce porušené
RELAXACE
tělesné i psychické uvolnění
RIGIDITA
setrvávání na starých zvyklostech, ztuhlost, nepružnost
SCREENING
sběr informací o výskytu určitého jevu
SLUCHOVÉ ROZLIŠOVÁNÍ (tzv. fonematický sluch)
schopnost rozlišovat fonémy – patří sem schopnost identifikace podobných nebo různých slov (slabik) a zvuků
SOCIÁLNÍ INTERAKCE
vzájemné působení, ovlivňování lidí v prostředí
SOCIÁLNÍ NEZRALOST
nesamostatnost, těsná vazba na rodinu a další okolnosti, které dítě omezují v jeho společenských vztazích
SOMATICKÝ
tělesný, týkající se tělesného vývoje
STRABISMUS
šilhavost
SYMPTOM
příznak, projev nemoci, patrná známka nemoci
SYNDROM
soubor, skupina příznaků charakteristických pro určitý (zpravidla chorobný) stav
ŠKOLNÍ ZRALOST
vyzrálost po stránce psychické, sociální, emocionální a zdravotní, která umožní dítěti podávat ve škole výkon odpovídající jeho úrovni nadání
TEMPERAMENT
souhrn psychických vlastností, který určuje rychlost a způsob průběhu duševního dění a jednání; souhrn citových a volních znaků určujících chování
TENZE
napětí, tlak
TIK
mimovolní stereotypní záškuby (např. v obličeji)
VERBÁLNÍ
slovní, vyjadřující se pomocí slov
VIZUÁLNÍ
zrakový
VIZUOMOTORICKÁ KOORDINACE
souhra (spolupráce) oka a ruky
ZRAKOVÁ DIFERENCIACE
zrakové rozlišování – schopnost rozlišit podobnosti nebo odlišnosti, strukturu, způsob uspořádání nebo posloupnosti zrakového podnětu (např. rozlišování tvarových rozdílů psacích i tiskacích písmen)